Powered By Blogger

Sunday 15 July 2012

Jangan terlalu berharap lebih

Memiliki keinginan itu sudah menjadi sesuatu yang wajib dan kebiasaan dalam kehidupan kita, dan berusaha untuk memperoleh keinginan tersebut adalah kewajiban hidup. Tetapi tidak semua nya tercapai dan bagaimana jika keinginan itu tidak pernah dicapai? Jangan terlalu berharap lebih pada sesuatu yang belum tentu kita akan miliki kerana ia juga akan merosak kan diri kita sendiri jikalau terlalu mengikut perasaan. Kerana bila kita terlalu berharap, kita selalu hilang pertimbangan ketika situasi atau sesuatu itu tidak memihak kepada kita. Setiap orang boleh sahaja memiliki sebuah harapan yang tinggi, tapi kita juga harus sedar diri dengan keadaan kita sendiri.

Maksud dari jangan terlalu berharap adalah jika kita sudah berusaha sesungguh dan sebaik mungkin untuk mendapatkan apa yang kita inginkan, dan itu sulit untuk kita peroleh, lebih baik kita tinggalkan dan mencari sesuatu hal yang baru yang mungkin lebih mudah untuk kita gapai.

Untuk mendapatkan sesuatu memang menurut sebagian orang harus berusaha keras. Kerana dengan kerja keras kita akan mendapatkan hasil yang memuaskan tapi tidak semua. Tapi kita juga jangan terlalu berharap pada sesuatu, karena kesudahan yang akan diakibatkan pastilah tidak baik. Contoh mudah, berharap cinta dari seseorang, kita boleh-boleh saja mengharapkan cinta tersebut. Kita juga harus tahu dan bersedia menanggung dan berhadapan dengan apa  yang akan kita terima.

Terus berharap dan berharap dan tak ada kepastian memang sangat menyebalkan. Kenapa bagi sebagian orang sulit untuk memberi keputusan dan hanya mengulur-ngulur waktu saja. Lebih baik tahu sekarang meskipun menyakitkan, dari pada ditunda-tunda tapi akan lebih menyakiti perasaan kita. kata orang cinta itu memang tak selamanya indah
 
Adios and Al Vida
Xeul....

No comments:

Post a Comment